rahmatilah kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ecah

Lilypie Third Birthday tickers

adam qaiser

Lilypie First Birthday tickers

SI cHuuuuMILLL

Thursday, July 21, 2011

BOLEHKAH IBU HAMIL DAN MENYUSUKAN ANAK MAKAN VCO????

Minyak VCO Baik Untuk Ibu Hamil dan menyusui.


salam kawan-kawan...

ramai yang bertanya kepada saya boleh ke ibu yang mengandung dan menyusukan anak mengambil suplement minyak kelapa dara ni???? sudah tentu boleh...di sini saya nak share sedikit tentang hal ini.... jum baca...

pertumbuhan dan perkembangan bayi dan janin dipengaruhi saat berada dalam kandungan. Pada masa inilah pembentukan organ tubuh dimulai. Minyak VCO (minyak kelapa dara) ternyata memberikan kesan yang baik bagi ibu hamil dan janinnya

Bagaimana dengan ibu menyusui ? Penelitian yang dilakukan pada tahun 1998 oleh American Journal of Clinical Nutrition menunjukkan bahawa air ibu menyusui yang mengkonsumsi minyak kelapa dan produk olahannya secara signifikan kandungan asam laurat dan asam kaprat dalam air susunya meningkat.
Komposisi yang unik pada air susu ibu adalah lemaknya, terutama asam laurat, dan asam kaprat sebagai antimicrobial. Asam lemak sebagai formula yang dapat melindungi dari virus, seperti herpes, HIV, protozoa (lamblia), dan bakteri (clamidya dan helicobacter)


Dalam minyak VCO terkandung MCFA (Medium Chain Fatty Acid), yang merupakan komponen asam lemak berantai sedang yang memiliki banyak fungsi. Beberapa fungsi MCFA antara lain :

  • memudahkan bayi menyerap nutrisi
  • memperbaiki penyerapan vitamin, mineral, dan protein yang bisa dilarutkan lemak
  • meningkatkan absorbsi kalsium yang penting bagi pertumbuhan bayi
  • melindungi bayi dari mikroorganisme berbahaya

Minyak VCO (minyak kelapa dara) akan meningkatkan MCFA pada ibu menyusui sampai tiga kali ganda. Pemberian makanan yang mengandung MCFA pada ibu menyusui akan menghasilkan air susu yang kaya akan MCFA.


Selain itu, minyak kelapa dara (VCO) juga bisa membantu dalam proses persalinan dan mampu memberi tenaga sehingga ibu mempunyai tenaga yang lebih besar.. Minyak kelapa murni (VCO) juga mampu mengembalikan kebugaran ibu secara cepat setelah persalinan.


sumber google

No comments:

Post a Comment