rahmatilah kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ecah

Lilypie Third Birthday tickers

adam qaiser

Lilypie First Birthday tickers

SI cHuuuuMILLL

Monday, January 21, 2013

SAKIT KEPALA SEBELAH (MAIGRAIN )

lama dah tak menaip naip nie...bz la kununya...
bz ngan kerja ngan anak ngan semuanya...
banyak benda nak fikir....
oleh sebab yang demikian aku kerap sakit kepala sebelah....(maigrain)


aku dah lama kena sakit maigrain nie...
sejak kat sekolah lagi...aku kena tidur dalam gelap barulah rasa lega...tapi sekarang aku tak boleh tidur dalam gelap sebab aku takut lipas....nanti bertambah sakit kepala aku...

sakit kepala sebelah nie sangatlah sakit sampai aku rasa nak hantuk kepala ke dinding....

punca-punca biasanya kenapa maigrain ni datang menjelma :

* makan lewat... aku tak boleh lewat makan dan kena makan ikut masa yang ditetapkan, sarapan pagi,makan tgh hari, makan ptg n malam....nak nak sekarang nie aku tengah menyusu badan lagi lah kerap lapar...jadi sebelum masuk angin perut aku dan angin sampai kepala aku kenalah makan ikut time...kalau tak aku akan merana dengan maigrain nie....

*tidur yang tidak teratur...okeylah sejak2 jadi mak kepada heroin dan hero ni apalah makna waktu tidur yang ideal bagi aku....kejap2 kena bangun kejap2 kena bangun...aisyah pukul 2 pagi tak tidur lagi...jadi aku kerap terjaga...jadi tidur memang tak cukup....dan tidak teratur...

*stress dan tekanan...aku tak boleh ada tekanan sikit kalau ada mesti aku akan pikirrrrrrrrrr sampai tahap dewa...tak tau lah...kadang benda simple jer tapi aku fikir sampai teruk2...huhuh...

*keletihan dan penat...mungkin aku kerja opis jadi mesti orang fikir kerja duduk dalam aircond pun boleh penat ke....of cozz boleh penat...tapi apa boleh buat aku kena buat kerja juga demi mencari rezeki...kadang aku penat drive jauh2...aku nak minta en suami belikan aku kereta auto...sebab sekarang ni guna manual sangat penat kalau jemm....

*pemakanan...okey aku tau aku tak boleh minum berkafein dan memang aku jarang jarang minum yang berkafein nie sebab lagi satu aku menyusu badan sepenuhnya jadi nak jaga produksi susu agar tak merundummm...lepas tu tak boleh makan coklat dengan banyak dan aku sangat suka coklat...tak boleh makan makanan yang berkekacang...jadi kuranglah makan sayur kacang dan segala bentuk kacang...kalau nak makan pun sikit jer...

*cahaya yang terang...cahaya matahari yang terang pun aku tak boleh juga silau...sakitttt mata sangat...sebab tu aku tinted kereta jadi gelap tu sebab aku memang sakit kepala kalau cahaya terang sangat...bukan nak jadi vvip pun...hahahhaahah...

masa aku mengandung anak ke 2 ni lah aku kena maigrain yang paling teruk...sehingga aku fikir yang bukan-bukan nauzubillah...aku rasa dalam 2 3 bulan juga aku sakit kepala sebelah nie..nak menangis pun tak boleh....dahlah tak boleh makan ubat....sampai sekarang aku tak makan ubat kalau kena maigrain...huhuhu...tahan jer...

biasanya aku minta tolong suami dan adik aku tolong urut kepala dan belakang tengkuk aku nie bagi rasa lega sikit...dan sekitar mata aku...bolehlah...terima kasih kepada mereka....

okeylah nanti sambung lagi citer pasal maigrain ni...nak buat kerja...

daadaa  muahhhxxx


No comments:

Post a Comment