rahmatilah kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ecah

Lilypie Third Birthday tickers

adam qaiser

Lilypie First Birthday tickers

SI cHuuuuMILLL

Tuesday, May 17, 2011

MAMAM AISYAH

Aisyah & brokoli

sempena cuti wesak ni aku habiskan masa dengan membuat puree untuk Aisyah...
Yes...aisyah dah 6 bulan lebih dan boleh makan...
banyak dah resepi yang aku cuba untuk aisyah...alhamdulillah dia okey dengan segala
jenis makanan yang aku cuba...tapi biasalah ada masa dia nak makan banyak atau sikit...
okey....untuk pertamanya aku dah memberi penyusuan eksklusif untuk aisyah selama 6 bulan...
dan sekarang memperkenalkan die dengan solid food...
sebelum apa-apa salah faham dengan apa yang aku tulis ni,aku harap kawan-kawan boleh memberi komen yang membina...sebab aku bukan dokor atau pakar pemakanan...apa yang aku tulis ni adalah berdasarkan apa yang aku baca dan tanya dengan beberapa individu...


Bayi sebaik-baiknya di berikan makan ketika berumur 6 bulan...jangan lewat atau awal sangat...
kalau awal perut bayi masih belum bersedia untuk menerima makanan yang pejal atau separa pejal,takut nanti kemudian hari akan mengalami masalah pada perut bayi. kalau terlalu lewat plak takut bayi akan menjadi seorang yang memilih makanan,jika lewat dikenalkan dengan makanan...okey....

Aku masa mula-mula kenalkan aisyah makan aku bagi dia makan bubur nasi yang aku dah kisar dgn halus...itu pada hari pertama...kemudian pada hari kedua aku cuba campurkan lobak dan bilis...semua makanan ini aku kisar halus,tapi bagi ikan bilis nie aku tapis sbb ikan bilis ni ada macam uras. jadi aku hanya ambil yang aku sudah tapi. begitulah seterusnya, aku mempelbagaikan makanan aisyah, sebab aku nak tau apa yang dia okey atau tak...aku pernah bagi kuning telur juga tapi sedikit dan alhamdulillah dia tak alergik...tapi aisyah kurang dengan telur nie kalu campur dengan nasi....hehehheh

aku nak kongsi puree-puree yang aku pernah buat:
lobak
ubi manis
apple/kiwi
ayam
ikan
sawi
brokoli
jus kurma

buah yang aku bagi aisyah makan sebagai snek

pisang
betik

buah-buahan ini penting supaya dia tak sembelit...dan syukur alhamdulillah dia belum pernah sembelit lagi...buah-buahan ni aku akan campur dengan EBM...jadi rasanya berkrim...heheheh...

selain itu juga aku juga bagi biskut Heinz yang perisa original...biskut ni juga aku campur dengan EBM...tak pun aku bagi aisyah pegang jer...ataun pun orang panggil Baby Led weaning...


Yes! kite kena ajar anak kita explore dengan makan dia...aku biasanya akan bagi Aisyah pegang sendiri makan dia macam biskut Heinz,betik, dan brokoli...dan memang rumah aku bersepah...heheheh..tak ape la demi anak...dia kena belajar pegang sendiri dan explore makanan dia...

aku suka sangat tengok bila aisyah makan sbb comot dan bersemangat bila nak makan...nga nga jer mulut dia nak kena suap...macam anak burung...heheheh

okey la aku nak kongsi gambar-gambar aku,suami & aisyah....


puree n EBM


bilis kisar


puree brokoli



tutup biru: jus kurma
bekas kuning: betik



puree labu + kentang

okey la itu jer buat masa ni ...nanti aku kongsi-kongsi lagi dengan kawan-kawan okey...
love u all....muuaaaxxxx

No comments:

Post a Comment