rahmatilah kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ecah

Lilypie Third Birthday tickers

adam qaiser

Lilypie First Birthday tickers

SI cHuuuuMILLL

Wednesday, September 7, 2011

RESEPI KULUPIS.....

Okey entry kali ni aku nak kongsi juadah semasa raya baru ni....
biasanya masa hari raya pasti ada makanan kegemaran bagi satu satu keluarga kan....
macam kami kami suka makan kelupis....
kelupis ni terkenal di sabah....masa aku duduk kat kudat dulu pun kalu time raya mesti arwah nenek aku dan makcik-makcik buat kelupis ni pada malam takbir....sangat best masa itu.....-tiba tiba rindu kampung ku kudat- tanah tumpah darah ku.....

kami sekeluarga memang suka makan kelupis....
memang sedap....rasa die bkn mcm ketupat bukan mcm lemang....sebab kelupis ni tak keras n tak lembik sangat...tapi memang sedap la.....
kelupis nie di perbuat daripada beras pulut yang dimasak dengan santan.....di masak separuh masak....kemudian di bungkus dengan daun pisang....kemudian baru di kukus hingga masak....
kulupis ni sedap di makan dengan kuah kari daging atau ayam....

ini adalah makan tradisi bagi orang sabah...
sama macam ketupat dan lemang...
kalau ada kat semenanjung nie aku tak tau apa nama die...
jadi sesiapa yang tau sila la bagitau....
aku ada juga la belajar buat kelupis ni dengan mak aku...
heheheheh...tapi kena perlahan lahan la belajar....

suami aku pun suka makan kelupis nie...
die first time makan kelupis nie...
sedap dia cakap.....



potong daun pisang

bersihkan daun pisang

ambik santan kelapa

masak beras pulut dengan santan separuh masuk

ambik 2 sudu pulut yg separuh masak







dah bungkus

sebelum masak

selepas masak

sedia di makan

sedia di makan dengan kari daging


so itu jer entry untuk kali ini...
nanti aku post lagi pasal hari raya....
bye.....

No comments:

Post a Comment